Svar: Charterferie
9. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Det lyder rigtig dejligt med en charterferie og det behøver ikke være noget problem at rejse med en 7 måneders baby, bare I er indstillet på at ferien kommer til at foregå på hans præmisser. Jeres dreng vil naturligt i den alder, fortsat have behov for at få to lure dagligt og det vil være godt at I forsøger at holde fast i den rytme, som han normalt har hjemme.
Det vil på samme måde også være rigtig godt at han får grød og mos som han mere eller mindre er vant til, men I må også meget gerne give ham mere "lokal mad", bare I sikrer jer at hygiejnen og forarbejdningen af maden er i orden. Netop i 7-8 måneders alderen er børn meget modtagelige for ny smag og konsistens og det er derfor oplagt at lade ham smage lidt af jeres mad - også selvom der måske er brugt andre krydderier eller andet, end I normalt ville bruge hjemme :)
Det vil være godt at han får grød om morgenen og du vil kunne købe produkter til ham på hotellet eller hos den nærmeste købmand, netop beregnet til børn. Selvom I sandsynligvis kan få havregrød som morgenmad på hotellet eller hvor I nu skal bo, vil det være rigtig godt at bruge de færdiglavede produkter, som bare skal blandes op med kogt vand. Medbring en elkoger til rejsebrug (rummer to kopper) og sikre jer at det passer med stikket til den lokale strømforsyning. Så kan I koge vand til grød til ham på værelset, hvis det ikke lige passer med at tage nogle steder, fordi han er sulten.
Frisk frugt vil være en rigtig god idé. Du bør her købe frugt der kan skrælles, så du er sikker på at han ikke får noget der er sprøjtet eller skyllet i urent vand.
Vand på flaske bruges til alt - både til mad, flasker, til at børste tænder i, skylle sutten i osv. Og naturligvis til at drikke til maden og når I er i varmen - ud over at du naturligvis stadig skal amme ham.
Det er begrænset hvad I kan slæbe med hjemmefra, men stort set alle steder kan man købe alt hvad man nu mangler til sit barn - det er bleer, vaskeklude, babymad, legetøj, sommerhatte osv. I kan få det I har behov for :)
Sommertøj, solcreme osv. er en selvfølge. I kan overveje om I vil tage klapvogn med hjemmefra eller om I måske har mulighed for at leje en på stedet. Det kan være praktisk, hvis I skal rundt på hotellets område eller gå en tur rundt i byen, at I kan have jeres dreng i en vogn, hvor han så kan ligge i skygge og sove imens I får set jer lidt omkring - eller måske bare har lyst til at sidde på en café ...
Seng at sove i vil I sandsynligvis kunne leje til værelset eller lejligheden, hvordan I nu skal bo :)
En tallerken, ske, lille kop, flaske osv. vil det nok være godt at medbringe hjemmefra.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske